نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک کدوی پهن که در نزدیکی ساقه کمی خمیده باشد و طول آن 18 سانتی متر یا بیشتر باشد، سه فلفل که همگی شکلی خمیده داشته باشند، یک فلفل که رنگ آن نارنجی شده باشد، یک فلفل زرد و یک فلفل سبز دراز، دو پیازچه، دو برش از گردن یک کدوی حلوایی و سه برگ آناناس

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتیمتری، دو سیخ چوبی و چند خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

بریدن و سر هم کردن طوطی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. شما می‌توانید طوطی را تا سه روز نگه دارید. بالهای آن ممکن است در طول مدت نگهداری حالت افتاده پیدا کنند. به آسانی می‌توانید در زمان نمایش طوطی روی میز دوباره بال‌ها را سر جایشان قرار دهید.

موارد استفاده:

طوطی را بر لبه قفس هندوانه‌ای یا به تنهایی بر روی یک کدوی حلوایی بگذارید. روی کدوی پایه چند طرح ساده حکاکی کنید. این طوطی تزیینی رنگارنگ و زیبا برای میهمانی‌های تابستانی می‌باشد.

1- بدن:

بخش جلویی و پایینی کدو را از طول در زیر شیار ساقه برش بدهید. این برش باید از جلو به عقب انجام شود و کمی خمیده باشد تا رنگ زرد شکم طوطی را نشان بدهد.

2- نوک:

ساقه فلفل نارنجی را ببرید. شیاری در بالای ساقه کدو به عرض فلفل ببرید. یک خلال چوبی نیمه را در پشت شیار بگذارید به طوری که نیمی از خلال بیرون بماند. انتهای برش فلفل را با فشار دادن روی این خلال محکم کنید. نوک طوطی باید به سمت پایین انحنا داشته باشد.

3- چشم‌ها:

این قسمت را با برش‌های عرضی روی پایه ساقه فلفل یا برش‌هایی از گیلاس یا تربچه قرمز درست کنید. چشم‌ها را با خلال‌های چوبی نوک تیز در جای خود قرار دهید.

4- پاها:

سیخ‌های چوبی را به طول پنج سانتیمتر ببرید. دو برس پیازچه‌ای درست کنید و در وسط هر کدام یک سیخ قرار دهید. سیخ‌ها را داخل شکم کدو فرو کنید. بالای برس‌های پیازچه‌ای را روی بدن قرار دهید و قبل از اینکه کار را ادامه بدهید آن را روی پایه مناسبی سوار کنید.

5- بال‌ها:

سه بال در هر طرف وجود دارد. همه آن‌ها با خلال‌های چوبی نوک تیز وصل می‌شوند. فلفل زرد برای ته بال‌ها استفاده می‌شود، برش‌های کدو در وسط و فلفل‌های سبز دراز برای بال بزرگ بالایی بکار می‌رود. با یک برش طولی در روی ساقه فلفل دو بال از هر کدام درست کنید. برش‌های کدو را به شکل یک کاما یا یک هلال با نوک گرد ببرید. اگر می‌خواهید به جای کدو از هویج استفاده کنید.

6- چسباندن بال‌ها:

دو خلال نوک تیز چوبی را در میان طرف پوستی بالای بال‌های زرد قرار دهید. تیزی نوک خلال‌ها را چند سانتیمتر بالاتر از ته کدو فشار دهید. پوست زرد باید رو به بیرون قرار بگیرد. بال‌های نارنجی نیز به همین شکل در بالای بال زرد قرار می‌گیرد. بال‌ها را به شکلی قرار دهید که خلال‌های چوبی با بال زیری پوشانده شود. بالای بالهای فلفل سبز را ببرید به طوری که با بدن طوطی تناسب داشته باشد. بازهم سمت پوست بال‌ها باید به سمت بیرون از بدن قرار بگیرد. دو انتهای گرد دو خلال چوبی نوک تیز را داخل سمت گوشتی منطقه بالای شانه فلفل‌های سبز قرار دهید. حالا بال‌ها را به بخش بالایی تنه فشار دهید به طوری که بال‌ها بتواند خلال‌های چوبی روی بال میانی را بپوشاند. اگر می‌خواهید می‌توانید نوارهای بیشتری از فلفل را روی بال‌های بیرونی متصل کنید.

7- دم:

انتهای سفید رنگ برگ‌های آناناس را ببرید. برگ‌های نوک تیز را به سه قسمت ببرید به طوری که طولی حدود 7 تا 12 سانتیمتر داشته باشند. انتهای گرد آن‌ها را به شکل نوک تیز درآورید. سه شکاف روی بخش پایینی تنه طوطی بدهید. به طوری که یکی بالای دیگری قرار گیرد. چاقوی پوست کنی را داخل بدن کدو فرو کنید تا این شکاف‌ها ایجاد شوند. بخش بریده شده بلندترین برگ را در پایین‌ترین شکاف قرار دهید، برگ متوسط را در شکاف میانی و برگ کوتاه را در شکاف بالایی بگذارید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.